top of page
Varför ska jag drogtesta?
Prodia Workplace®

Varför ska jag drogtesta på arbetsplatsen?

Med drogtestning bidrar du till en säkrare arbetsmiljö och en mer välmående arbetsplats. Med regelbundna tester kan du förebygga olyckor, minska risker och skydda både anställda och företagets rykte. Företag betalar ett betydligt högre pris i förlorad produktivitet, intäkter och mänskligt lidande än kostnaden för drogtester, som effektivt minskar dessa förluster. Oavsett om det gäller nyanställningar, slumpmässiga tester eller vid misstanke, hjälper drogtestning dig att identifiera och hantera problem i tid.

Thomas Lundblad 
Arbetsplatstestning

040-689 34 30

thomas@prodia.se

Thomas Lundblad  Arbetsplatstestning  040-689 34 30  thomas@prodia.se

Marcus Hindsö
Arbetsplatstestning

040-680 89 91

marcus@prodia.se

Marcus Hindsö Arbetsplatstestning  040-680 89 91  marcus@prodia.se

Misstänker du att anställda är drogpåverkade? Eller har du blivit ombedd att lämna ett test? Oavsett om du är anställd eller arbetsgivare kan frågan om drogtest på jobbet dyka upp. Tyvärr är kunskapen om missbruk inte stor, många blundar för det och undviker att “ta” i det. Slumpmässiga drogtester är ett bra sätt att få kunskap om missbruk och hjälpa anställda att få hjälp. 

 

Men vad innebär egentligen ett drogtest och vilka rättigheter har arbetsgivare och arbetstagare? Vi hjälper dig och svarar på de vanligaste frågorna.

Drogtestning på arbetsplatsen - inte av ondo utan av omtanke.

_47A8762.jpg

Drogtest är aktuellt:

  • vid nyanställningar

  • efter olyckor eller incidenter på arbetsplatsen

  • vid slumpmässiga kontroller

  • vid misstanke om drogmissbruk

Tillsammans med er arbetar vi fram en ny eller reviderar befintlig policy. 

Drogpolicy
1

Vi är med dig och arbetsplatsens fackliga representanter i alla typer av dialoger. Våra experter har erfarenhet av olika branscher och kunskap om gällande regler.

Fackliga dialoger
2

Era chefer och ansvariga får utbildning i missbruk och drogtestning - anpassat till era behov. 

Utbildning
3

Vid samtliga provtagningar är det våra certifierade sjuksköterskor som tar drogtesterna. Gäller testerna blodprov är det alltid sjukvårdsutbildad personal som tar proverna.

Oberoende part tester
.

Proverna skickas i väg till Prodias samarbetslabb MVZ Labor Dessau för analyser som ger juridiskt hållbara resultat.

Analys hos ackrediterat laboratorium
.

En så kallad MRO-läkare (medical review officer) med särskild kompetens för att tolka narkotikaanalyser kontaktar den medarbetare som eventuellt fått ett positivt provsvar. Läkaren kontrollerar då ifall provsvaret på drogtestet kan bero på receptbelagda mediciner.

MRO-läkare återkopplar
.

Om resultaten har upptäckt ett pågående missbruk hjälper vi dig som arbetsgivare med rekommendationer kring rutiner för hantering och behandling.

Stöd för behandling
.

Genom hela processen finns vi på Prodia med er för att svara på era frågor och ge stöd.

Support
.
Prodia Workplace®

Det ska vara enkelt med drogtestning. De tre första stegen gör vi tillsammans sen är vi igång.

Så här gör du

Vems är ansvaret? 

Missbruk är ett arbetsmiljöproblem, det betyder att det är du som arbetsgivare som har ansvar att förebygga och hantera problemet. Med nästan 30 år i branschen känner vi mer än väl till utmaningen med att starta upp ett drogtestningsarbete. Men vi känner också till vinsterna i tid, pengar och hälsa. 

3 personer sitter ute på ett trappsteg med en dator och telefon
5,5 % har tagit droger

När vi drogtestar en verksamhet första gången visar 5,5 procent av de slumpmässigt utvalda personerna ett positivt resultat på sitt drogtest. Det är vårt genomsnittliga resultat. Det är 5,5 procent av en arbetsstyrka som riskerar falla djupare in i missbruk, som har högre frånvaro och som presterar sämre.

Kvinna ligger ner med händerna för ögonen och glasögonen ligger bredvid
Testning minskar drogbruk på 1 år

När vi har samarbetat med er i ett år så vet vi rent statistiskt att det har skett en reducering av positiva provsvar på era drogtester till år 2 med 50 procent. Det innebär minskad frånvaro, minskat antal stölder, minskad olycksrisk, tryggare arbetsmiljö och ökad produktivitet.

Kvinna ligger på marken och sträcker upp sin hand, hon är glad

Ni får en lönsammare arbetsplats, ökad säkerhet, tryggare arbetsmiljö och välmående personal med drogtestning

  • Det finns ingen lag som reglerar arbetsgivarens rätt att genomföra drogtest. Därför behövs en alkohol- och drogpolicy där det framgår att det är något som förekommer på arbetsplatsen. Narkotika är olagligt och får aldrig brukas. 

  • Om en anställd visar positivt resultat på ett test kan arbetsgivaren vidta olika åtgärder, till exempel: 

    • samtal

    • rehabilitering

     

    Det finns ingen lag som tvingar arbetsgivaren att erbjuda rehabilitering, men detta kan vara en klok åtgärd för att hjälpa den anställde och förebygga framtida problem. 
     

brooke-cagle--uHVRvDr7pg-unsplash.jpg

Drogtest på arbetsplatsen utan misstanke

Slumpmässiga drogtest pekar inte ut någon enskild individ utan är en effektiv metod i förebyggande syfte. Det kan bli en naturlig start på dialogen och fortsatt behandling. Praxis är att testa 25 procent av de anställda, men det beror på storleken på arbetsplatsen.  

Skaffa en alkohol- och drogpolicy

För att du ska kunna drogtesta som arbetsgivare behöver du en policy att hänvisa till. Policyn behöver vara förankrad hos fack och medarbetare. Vi på Prodia har lång erfarenhet av att ta fram och utveckla drogpolicys och hjälper er i arbetet.

Prodia®.jpg
Varför gör man drogtester på arbetsplatsen?

Narkotika är olagligt och är alltså förbjudet oavsett yrke. Rent konkret ökar risken för olyckor och skador, både för den enskilde och för omgivningen. Dessutom går produktiviteten ner och sjukfrånvaron upp. Genom att göra drogtester på arbetsplatsen kan man förebygga missbruk, och företag får kunskap om det förekommer för att kunna vidta åtgärder. Inte minst genom att hjälpa sina anställda.

Prodia®.jpg
Som anställd 

​Din chef kan begära att du gör ett drogtest. Att visa positivt på ett test kan såklart ge allvarliga konsekvenser, även privat. Men som anställd kan du se det som ett tillfälle att söka hjälp. Det är positivt att din arbetsgivare engagerar sig i din hälsa och får kännedom om dina problem. Det är alltid viktigt att söka hjälp om man har problem med missbruk.

Prodia®.jpg

Upptäck riskbruk i tid, innan det blir ett missbruk

Vill du ha hjälp med att implementera drogtester på din arbetsplats?

Att införa tester för droger på arbetsplatsen kan kännas stort men är inte en komplicerad process. Som Nordens ledande experter inom drogtestning erbjuder vi inte bara pålitliga tester, utan också vägledning och stöd under hela processen. Vi har kompletta utbildningar där vi hjälper dig som arbetsgivare hur du ska gå tillväga ifall dina anställda svarar positivt på testerna. Vårt mål är att göra arbetsplatsen tryggare för alla, och vi anpassar våra tjänster efter just er arbetsplats. Vi erbjuder: 

 

  • snabba och tillförlitliga resultat

  • diskreta provtagningar – vi värnar alltid om dina anställdas integritet.  

  • fullt stöd från början till slut

  • rådgivning 

  • provtagning 

  • analys

 

Oavsett ditt behov är vi redo att hjälpa dig. Kontakta oss så pratar vi mer! Du kan också ladda ner vår guide om drogtester på arbetsplatsen. 
 

bottom of page