Prodia Workplace®
Varför ska jag drogtesta på arbetsplatsen?
Drogtestning skapar en säker och produktiv arbetsmiljö. Med regelbundna tester kan du förebygga olyckor, minska risker och skydda både anställda och företagets rykte. Missbruk kostar upp till 150 000 kr per år per anställd i tappad prestation – därför är det viktigt att agera tidigt. Oavsett om det gäller nyanställningar, slumpmässiga tester eller vid misstanke, hjälper drogtestning dig att identifiera och hantera problem i tid.
Vems är ansvaret?
Missbruk är ett arbetsmiljöproblem, det betyder att det är du som arbetsgivare som har ansvar att förebygga och hantera problemet. Med nästan 30 år i branschen känner vi mer än väl till utmaningen med att starta upp ett drogtestningsarbete. Men vi känner också till vinsterna i tid, pengar och hälsa.
5,5 % har tagit droger
När vi drogtestar en verksamhet första gången visar 5,5 procent av de slumpmässigt utvalda personerna ett positivt resultat på sitt drogtest. Det är vårt genomsnittliga resultat. Det är 5,5 procent av en arbetsstyrka som riskerar falla djupare in i missbruk, som har högre frånvaro och som presterar sämre.
Testning minskar drogbruk på 1 år
När vi har samarbetat med er i ett år så vet vi rent statistiskt att det har skett en reducering av positiva provsvar på era drogtester till år 2 med 50 procent. Det innebär minskad frånvaro, minskat antal stölder, minskad olycksrisk, tryggare arbetsmiljö och ökad produktivitet.