Drogtest som verktyg för resultat
Förebygg och upptäck missbruk hos anställda med slumpmässiga salivtester som värnar integritet, är juridiskt hållbara och detekterar ca 60 droger.
Droger och arbete hör aldrig ihop. Drogpåverkade personer på arbetsplatsen kan orsaka allvarliga problem och olyckor, både för arbetsgruppen och sig själva. Därför är det viktigt att man som arbetsgivare förebygger droganvändning på arbetsplatsen samt agerar omedelbart och tar sitt ansvar vid minsta misstanke om missbruk.
Att kunna agera med hjälp av drogtester är ett kraftigt verktyg. Vår erfarenhet vet att det ger resultat. Låt oss guida dig.
Anledningar för drogtest
Vid nyanställningar
Efter olyckor eller incidenter på
arbetsplatsen - misstanketest
Vid slumpmässiga kontroller
Vid misstanke om drogmissbruk
Det finns såklart fler scenarier som föranleder drogtest på arbetet, exempelvis:
Prodia Workplace®
Prodia Workplace®
Nyanställningstest
Med drogtester vid nyanställningar stoppar du missbruket i dörren och förmedlar ett kraftfullt signalvärde både in i organisationen och ut i samhället om att er arbetsplats är en drogfri och säker miljö. Nyanställningstester beslutas dessutom självständigt av arbetsgivaren och inget förhandlingskrav med fack finns. För drogtestning vid nyanställning rekommenderar vi salivanalys som har 100% tillförlitlighet, spårar 60 olika droger och vars metod värnar om integritet.
Prodia Workplace®
Misstanketest
Symptom på drogmissbruk är jämförbara med de för utbrändhet, därför ska ett drogtest vid misstanke alltid utföras med största hänsyn till den anställdes integritet. Oavsett resultat kan just ett misstanketest vara starten på en viktig förändring där arbetsgivare och anställd har provresultatet som utgångspunkt i en dialog om mående, arbetssituation och livsstil. För att genomföra ett drogtest vid misstanke behöver du en förankrad och väl genomarbetad alkohol- och drogpolicy.
Prodia Workplace®
Slumpmässiga tester
Då slumpmässiga drogtester inte pekar ut någon enskild individ är det ett effektivt, förbyggande verktyg. Med jämna mellanrum genomför vi en oannonserad drogtestning av ett antal slumpmässigt utvalt anställda. Praxis är att testa 25 procent av de anställda, men det beror på storleken på arbetsplatsen. Urvalet sker helt anonymiserat utifrån anställningsnummer och proverna som tas är juridiskt hållbara salivanalyser som spårar stora delar av missbruket. För att göra slumpmässiga drogtester behöver du en förankrad och genomarbetad alkohol- och drogpolicy.
Olika anledningar för drogtestning på arbetsplatser
Trygg provtagning & konfidentiell hantering
Vi tar alltid A- och B-prov som extra säkerhet för att kunna göra en ny analys vid behov. Vi sparar alla prov i 4 veckor hos laboratoriet, positiva prov sparas i två år.
Våra provtagningar sker alltid under kontrollerade former. Det innebär att personen som ska testas måste identifiera sig och provet samlas in under övervakning. Det förseglas, märks och skickas sedan till laboratoriet. Vi hanterar alltid resultaten av drogtest konfidentiellt och levererar dem snabbt till dig som arbetsgivare.
Positivt resultat hanteras alltid av vår MRO-läkare. En MRO-läkare (medical review officer) är en läkare med särskild kompetens för att tolka drogprovsvar. MRO-läkaren kontaktar den medarbetare som eventuellt fått ett positivt provsvar för att utreda om det positiva resultatet beror på legalt, receptbelagda läkemedel, eller illegalt intag.